Recensie – The Caretakers van Eliza Maxwell

Titel: The Caretakers
Auteur: Eliza Maxwell
Publicatie datum: 14 april 2020
Genre: Thriller

The Caretakers

Filmmaker Tessa Shepherd heeft een man geholpen van wie zij geloofde dat hij ten onrechte gevangen was veroordeeld voor moord. Als hij opnieuw moord, zet dat Tessa’s leven op z’n kop.

Ze voelt zich schuldig en haar reputatie is kapot. Alsof dat niet erg genoeg is, overlijdt Tessa’s moeder plotseling en ze heeft ruzie met haar zus, Margot, over dingen die er in het verleden zijn gebeurd. Tessa probeert te ontsnappen aan de pers en ze ontdekt dat ze een verlaten en geïsoleerd landgoed van haar moeder heeft geërfd, genaamd Fallbrook. Dit lijkt het perfecte toevluchtsoord.

Fallbrook is een afbrokkelend monument met een gruwelijke geschiedenis. Het huis is verlaten en alleen twee oudere zussen wonen nog op eht landgoed als de huisbewaarsters. Zij zijn ook de bewakers van de geheimen van het pand. Als het huis zijn donkere geheimen laat zien, moet Tessa haar angsten en haar fouten uit het verleden onder ogen zien om zichzelf en haar relatie met Margot te redden. Maar niets en niemand is wat het lijkt in Fallbrook.

Volgen we elkaar al op GoodReads en Hebban?
Book cover of The Caretakers by Eliza Maxwell

Verwarrend & Mysterieus

In deze mysterieuze thriller van Eliza Maxwell lopen er twee verhaallijnen door elkaar. Beide verhaallijnen gaan over Tessa Shepherd. Tessa is een documentaire maakster die een film heeft gemaakt over een man, Oliver Barlow, van wie zij geloofd dat hij ten onrechte was beschuldigd voor moord.

En dat is waar de eerste verhaallijn (die me deed denken aan Making a Murderer) begint. Oliver is vrij gesproken en Tessa is de held van het verhaal. Zij is degene die de zaak heeft onderzocht en heeft geholpen om een onschuldige man zijn leven terug te geven. Maar net als alles goed lijkt te gaan, wordt Barlow opnieuw verdacht van een moord. En deze keer wordt Tessa ook gezien als verdachte. Haar reputatie en geloofwaardigheid brokkelen af en als ze denkt dat het allemaal niet erger kan worden, staat haar zus Margot voor de deur. De zussen hebben elkaar al jaren niet gesproken en Margot heeft slecht nieuws. Hun moeder is overleden en dat is waar de tweede verhaallijn start.

Tessa en Margot erven een geïsoleerd en vervallen landgoed, bekend als Fallbrook. Tessa besluit om naar het huis te gaan om onder te duiken voor de pers en de frustrerende situatie waar ze in zit te ontlopen. Op het landgoed ontmoet ze de twee huisbewaarsters van Fallbrook, de bejaarde zussen Kitty en Deirdre Donnelly. Tessa raakt in de ban van de gruwelijke en gewelddadige geschiedenis van Fallbrook. En ze ontdekt geheimen over haar verleden.

The Caretakers is het eerste boek van Eliza Maxwell dat ik gelezen heb en ik vond het geweldig. Het verhaal zit vol verrassende wendingen. Er gebeurt erg veel in het verhaal en er zijn veel personages. Soms was dit verwarrend, maar de schrijfstijl voelt niet gehaast aan. Naar mijn idee zouden de twee verhaallijnen ook geweldige aparte boeken zijn. Ik had graag meer details willen lezen over de geschiedenis van Fallbrook, aangezien dit mijn favoriete verhaallijn was.

Ik kon het boek moeilijk wegleggen en ik vond de pakkende schrijfstijl en het mysterieuze plot ontzettend goed. Naast dat het boek mysterieus is, gaat het verhaal ook over de band tussen zussen, vriendschap, vergeving, wraak en eerlijkheid.

4 van de 5 sterren

***

The Caretakers by Eliza Maxwell pin